fredag 27 januari 2012

Min mormor Karin



Mormor Karin och mamma Margit föddes i denna stuga som syns på fotot (inte bästa bilden).

Stugan ligger i byn Hulta, Österåker, Katrineholm, Södelmanland. Jag är sörmlänning, född i Eskilstuna och bodde i Katrineholm fram till tills jag var 9 år.

Under mina somrar var jag både i Österåker och i Halmstad (hos moster och kusin). Men det är denna stuga som jag vill berätta lite om!

Huset är från 1800-talet och ligger i byn Hulta. Jag kommer ihåg dasset som låg på andra sidan vägen, vattnet som mormor fick ta upp ur en brunn men även det knarriga golvet i kammaren på övervåningen. Lite blandade känslor finns för sommarvistelserna - men det var nära till badet!

Bad har jag inte vid min stuga och inte något knarrigt golv, men jag får gå en bit till toaletten. Men stugan har inte de gamla anor som mormors fina stuga, för den är byggd ca 1980 - men den duger bra ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar