lördag 28 januari 2012

Två tidningsartiklar om min stuga

Tyvärr kan jag inte länka till dem, och det blir inget bra att scanna in dem heller. Så jag skriver av dem istället.

Både Corren och Linköpings Tidning hade i somras artiklar om min stuga och om området Ullevi - jättekul. Bra foto också!

LT: I hängmattan - reportage
Nyblivna kommunalrådet Carina Boberg är först ut i raden av Hängmattereportage. Carina stannar hellre hemma med maken och påtar i trädgården än att hon åker utomlands på sin semester.

Carina jobbar till vardags som mattelärare men är nu tjänstledig i fyra år från sin tjänst på Vretagymnasiet.
I den innevarande mandatperioden delar hon kommunalrådsjobbet och rummet i stadshuset med partikollegan Linnéa Darell. Boberg har inga som helst problem med att hitta på något att göra under semestern.

Det finns hur mycket som helst att arbeta med i den nyinköpta kolonistugan i Skäggetorp.
- Jag ska inte åka till Visby och Almedalen i år, utbrister Carina Boberg glatt när vi träffar henne i Ullevis koloniområde.
- Semestern i år blir östgötsk. Det finns så mycket att se och uppleva i närområdet. Vi har haft husvagn tidigare men i år blir det endast dagsutflykter till loppmarknader och annat intressant i länet.

Carina kastades direkt in i den politiska hetluften januari 2011 och vardagen blev annorlunda över en natt. Det kanske "tuffaste uppdraget" som hon tog över var nog ordförandeskapet i Bildningsnämnden.
- Att ta över efter Bengt Olsson har inte varit lätt, dels för att han har varit så skicklig och dels för att jag vill sätta en egen prägel på mina uppdrag. När jag kom till stadshuset vid årsskiftet så var detta inte helt lätt att ha koll på allting men nu känner jag till vilka tjänstemän jag ska kontakta när jag behöver hjälp med en speciell fråga.
Men jag har lärt mig jättemycket det senaste halvåret, berättar Carina.

På fredag är det stort födelsedagskalas för hela familjen Boberg i kolonistugan. Carina fyller "jämt" och då kommer barn och barnbarn för att fira.

Kommunalrådet är naturligvis extra engagerad i utbildningsfrågor men arbetsmarknadens problem och idrottens roll i samhället är något som hon gärna pratar om.
- Jag är inte lika insatt som min föregångare Bengt var i idrottsfrågor men jag kan se och förstå vilken samhällsnytta och fostrande roll i drotten kan ha. Det märks inte minst på hur mycket fotbollen här i Skäggetorp betyder för barnen.

Den lokalpolitiska hösten kommer att vara minst lika utmanande och innehållsrik som våren har varit för det nya rådet.
- Arbetsmarknadsfrågorna är jätteviktiga nu med vårt nya samarbete med näringslivet, skolan och arbetsförmedlimgen. Första spadtaget ska tas för den nya fotbollsarenan och en rad andra spännande saker väntar om hörnet.
Om Carina hinner med något mer än att rensa ogräs och åka på loppis i sommar så ska hon odla sina intressen, laga mat, läsa böcker och lösa korsord.

Tommy Pettersson (LT)

Corren: Här kopplar Carina av
På ena sidan motorvägen: stort shoppingscenter. På andra sidan: rofyllt koloniområde. I den röda stugan på Ullevi har Carina Boberg hittat sitt sätt att koppla av.

Med bara ett hus mellan hennes och E4 hade man kunnat tro att det skulle vara ett öronbedövande oväsen. Det är de inte. Det som hörs är syrsorna. Vägen syns knappt, det gör däremot alla butiksskyltar genom fönstret från baksidan av stugan.

- Ikeaskylten håller mig sällskap, säger hon skämtsamt.
Hon betonar faktiskt närheten till Tornby som en av områdets styrkor. Det tar en kvart att springa och handla mat. Och åka hit när som helst - det är inget stort projekt. En vanlig eftermiddag efter jobbet kan hon ta en tur. Landa i lugnet bland fåglarna, blomsterrabatterna och maskrosorna på tomten.

- Det känns att är jag åker ner hit, så lämnar jag allting bakom mig, säger hon.
Det som hon lämnar när hon åker till stugan är just nu en vardag som kommunalråd med ansvar bland annat för skolfrågor. Dagar fulla med möten, datorarbete och människor. Lägg till detta en lägenhet utan kvällssol.....

En gång i tiden har hon bott i bostadsrätt med tomt, men aldrig haft vare sig stuga eller hus tidigare. Då och då kommer hon på sig själv med att bara vara barnsligt förtjust i tanken att hon faktiskt har köpt en stuga. Hon fnittrar lite för att betona sin förtjusning och upprepar:
- Jag har köpt en liten stuga!

Det var suget efter att återigen ha en tomt som drev henne. Och ett behov av ett stationärt ställe för avkoppling. Så läste hon annonsen och slog till. Att det blev just på Ullevi var ingen slump. Hon har varit här mycket som politiker, och sett området växa upp.

Nu finns det ungefär 430 småstugor på Ullevi och fler håller på att byggas. Koloniområdet är som ett litet samhälle. Här finns glasskiosk och lekplats och grönytor. Gemensamma toaletter. Möter man en granne stannar man och pratar en stund. Samtalet kan gälla vattenfrågor eller trädgårdstips. Politiken och resten av världen lämnas gärna hemma.
- Här betraktas jag inte som kommunalråd, här är jag Carina. Stugägaren.

Carinas stuga ligger i områdets ena ytterkant. Den är traditionellt röd, liksom många andra stugor här. Men det finns de som sticker ut med sin djärvare orange eller ljusblå färg. På koloniområdet finns inte lika strikta regler som för ett vanligt bostadsområde - man får göra lite som man vill. Bara man sköter om sitt ställe.

Vilket de allra flesta gör med råge. Att gå en promenad runt området är som att utsättas för ett färgfyrverkeri av blommor. Lila, rosa, gula, blå, vita....Därtill små växthus, grönsaksland som alla ligger tätt, tätt, tätt - som brukligt på ett koloniområde utnyttjar man varenda plätt.

-Det är fascinerande att gå här och smyga in på småvägarna, säger Carina.
Själv försöker hon ta det så lugnt som möjligt med odlandet. Sedan hon köpte stugan i april har hon mest ägnat sig åt att försöka röja i ordning, utvändigt såväl som invändigt.
Så nu finns det en prydligt klippt och ganska stor och uppodlad stugtomt. Några rabatter har hon förstås, som så småningom kanske kommer att fyllas med perenner.

Krävande grönsaks-, potatis- och salladsodlingen lämnar hon åt grannarna. Trädgårdsarbetet är avkopplande, visst, men tiden finns inte alltid. Och själva njutningen ligger ju i att ha en plats där hon kan göra inget särskilt.
- Det är så skönt efter en heldag i stadshuset att åka hit och ta en pizza.

Åsa Ljungkvist (Corren)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar